Mercedes GD: Et levedygtigt ikon i det danske forsvar

Mercedes Geländerwagen

Af Søren Sahl Jeppesen, FMI KOM

 

For mange danskere er den terrængående Mercedes GD et billede på det danske forsvar. Siden midten af '80’erne har man kunne møde den ikoniske firehjulstrækker på de danske landeveje, når den har fragtet soldater til og fra øvelser. Den har været fast inventar på stort set alle kaserner, udsendt til brændpunkter rundt om i verden og optrådt i adskillige nyhedsindslag og dokumentarer. Kort sagt har den været svær at undgå.

 

Den seneste "variant" af bilen, som Forsvaret modtog, hedder GD 280 og blev leveret for cirka 10 år siden. Silhuetten er den samme som på de første eksemplarer, der blev leveret tilbage i 1985 - dog med nogle indvendige og tekniske opgraderinger. Rent mekanisk ligner den meget den oprindelige, hvilket er et plus, når det kommer til drift og vedligehold. Og netop drift og vedligehold er noget, der bliver gået op i - specielt på Aalborg Kaserne, hvor mekaniker Brian Kaalund er med til at holde bilerne kørende nogle år endnu med hjælp fra sin ’’GD-kirkegård’’.

 

En bæredygtig levetidsforlængelse

Selve kirkegården, eller ’’huggerhjørnet’’, som Brian kalder det, ligger i et lille område bagerst på Aalborg Kaserne. Her ryger de skadede eller udkørte GD’ere ned, når de ikke længere kan bruges i tjeneste. Men de står ikke bare og rådner op; Brian Kaalund bruger nemlig bilerne til reservedele.

 

’’Her kører jeg ned og finder lidt ting og sager ind i mellem,’’ siger Brian, mens vi står blandt opklodsede og strippede GD’ere.

 

GD-kirkegården, hvor Brian skralder de skrottede biler for brugbare dele.

GD-kirkegården, hvor Brian skralder de skrottede biler for brugbare dele. Foto: Søren Sahl Jeppesen.

 

Det er blevet besluttet, at de kørende GD’ere i Forsvaret skal levetidsforlænges nogle år endnu. Derfor har Brian blandt andet fået til opgave at holde dem kørende, så længe de kan. Og helst uden de helt store omkostninger.

 

Og det er derfor, han har lavet ’’huggerhjørnet’’ på Aalborg Kaserne. Her skralder Brian de skrottede biler for brugbare dele, som kan anvendes på de kørende GD’ere. Det er både bæredygtigt og nærmest omkostningsfrit i forhold til at skulle bestille nye dele.

 

Men for at blive klogere på selve bilen og dens virke i det danske forsvar skal vi helt tilbage til starten.

 

Starten på en epoke

Før Mercedes GD kom til det danske forsvar, var det den nærmest lige så ikoniske Land Rover, der var i anvendelse sammen med den mindre og ikke så kendte VW M181, der også blev kendt som ’’Jagtvognen’’. De blev begge indkøbt i midten af '70’erne, men blev udskiftet i 1985, hvor GD’en kom til, og Land Roveren og VW’en blev udfaset.

 

De første Mercedes GD’ere, der blev indkøbt, er dem, der hedder GD 240. De blev udviklet i Stuttgart i Tyskland og produceret i Graz i Østrig fra 1979 til 1988.

 

Her bliver GD'en brugt i en hvervningskampagne i 1989 med det formål at få flere kvinder til Forsvaret.

Her bliver GD'en brugt i en hvervningskampagne i 1989 med det formål at få flere kvinder til Forsvaret. Foto: Forsvarsgalleriet.

 

Denne GD model var udstyret med en beskeden 2,4-liters dieselmotor med rækkepumpe og 70 hestekræfter, der blev tøjlet af en manuel 4-trins gearkasse. Motoren var dog en evighedsmaskine, som stort set var umulig at slide op. Og det samme gælder med næsten alt andet mekanik på bilen - i hvert fald hvis man spørger Brian, som har repareret og skruet på GD’erne siden 1995.

 

’’Hvis man ikke direkte og bevidst prøvede at ødelægge den, så var det stort set umuligt at slå en 240’er ihjel,’’ siger Brian.

 

Og Brian ved, hvad han snakker om. I 1979, da han var blot 15 år, startede han i lære som automekaniker. Da han var færdigudlært i 1983, tog han en hurtig tørn som værnepligtig, hvorefter han startede som mekaniker hos Mercedes i Aalborg. Her var han i cirka 10 år, inden han startede som mekaniker ved Forsvaret i Aalborg i 1995. Tiden hos Mercedes gjorde, at Brian var den oplagte at hive fat i, når der skulle skrues på GD’ere.

 

’’Hvis der kom en Mercedes GD ind på værkstedet, så sørgede sergenterne for, at den kom ned til mig,’’ fortæller Brian.

 

Moderniseringen af GD’en

Cirka 8-10 år efter 240’eren kom GD 290. Den havde fået forbedringer som automatgear, et andet display og ABS-bremser. Så alt i alt mere elektronik. Der blev dog aldrig købt særlig mange 290’ere ind.

 

Danske soldater udsendt for IFOR (Implementation Force) skruer i en Mercedes GD i Bosnien-Herzegovina i 1996 under de fredsbevarende missioner for NATO.

Danske soldater udsendt for IFOR (Implementation Force) skruer i en Mercedes GD i Bosnien-Herzegovina i 1996 under de fredsbevarende missioner for NATO. Foto: Forsvarsgalleriet.

 

I starten af '00’erne kom det næste skud på stammen af GD modeller - GD 270. Sammen med opgraderingerne fra 290’eren havde den nu også fået en større 5-cylindret dieselmotor, som ydede 154 hestekræfter. Kræfterne spillede godt sammen med automatgearet, og gjorde den mere agil og hurtig i terrænet. En anden opgradering var, at høj- og lavgearet nu var blevet elektronisk styret, så det blev aktiveret via en knap og ikke en mekanisk gearstang.

 

Brian mener dog ikke, at elektronik altid er vejen frem:

 

’’Hvis du spørger mig, så skal det helst være så mekanisk som muligt. Men det er måske også bare, fordi jeg er halvgammel. Elektronik går bare mere i stykker og er mere kompliceret at reparere,’’ forklarer han.

 

Til trods for Brians og andres skepsis fylder elektronik mere og mere i alle køretøjer, også de militære. Det allernyeste skud på GD-stammen i Forsvaret er GD 280, som blev implementeret for godt 10 år siden. Den kører med næsten alt elektronikken fra 270’eren og har nu fået en stærk 6-cylindret dieselmotor med 184 hestekræfter.

 

Meget af mekanikken helt fra den første 240’er går igen og kan genbruges på de nye 280’ere – undtagen hvis det er en pansret version. Der skal f.eks. bruges andre baghjulslejere på grund af den øgede vægt. En pansret GD vejer lige omkring de 5 tons.

Meget af mekanikken helt fra den første 240’er går igen og kan genbruges på de nye 280’ere – undtagen hvis det er en pansret version. Der skal f.eks. bruges andre baghjulslejere på grund af den øgede vægt. En pansret GD vejer lige omkring de 5 tons. Foto: Søren Sahl Jeppesen.

 

Ud over den pansrede version kommer GD’en blandt andet også i en lukket kassevognsversion samt i en åben version med presenning, som kaldes ’’Spejder".

 

Afløseren er på vej

Tilbage på GD-kirkegården går Brian rundt og sparker lidt dæk. Bilerne på pladsen bærer tydeligt præg af, at de er blevet brugt til genbrug. Nogle mangler blot en dør eller en kølergrill, mens andre står tilbage kun som et strippet karosseri uden hjul.

 

’’Undervogn, fortøj, foraksler og en del andre ting er tit det samme på bilerne uafhængig af variant, så derfor kan man genbruge mange af delene,’’ fortæller Brian.

 

GD'ere på rad og række i Aalborg.

GD'ere på rad og række i Aalborg. Foto: Søren Sahl Jeppesen.

 

GD’erne skulle gerne kunne køre upåklageligt i hvert fald fem til seks år endnu, indtil der findes en afløser. Der er flere forskellige bilmærker på ønskelisten – deriblandt også en nyere Mercedes GD. Og Brian håber da også på, at det bliver netop den.

 

’’Jeg håber selvfølgelig, at det bliver GD’en, de vælger, da de kører med samme platform og karosseri som de nuværende,’’ siger Brian.

 

Om det bliver den, valget falder på, må tiden vise. Om ikke andet er den standhaftige sydtysker fortsat fast inventar i det danske forsvar nogle år endnu.

 

 

  • GD240
    Kom til Forsvaret i 1985
    2,4-liters dieselmotor med 70 hk
    4-trins manuel gearkasse

 

  • GD290
    Kom til Forsvaret i midten af 1990’erne
    2,9-liters dieselmotor 98 hk
    5-trins manuel gearkasse

 

  • GD270
    Kom til Forsvaret i starten af 2000’erne
    2,7-liters dieselmotor med 156 hk
    5-trins automatgearkasse

 

  • GD280
    Kom til Forsvaret i starten af 2010’erne
    3,0-liters dieselmotor med 184 hk
    6-trins automatgearkasse