Træning af ukrainere.

Danske instruktører uddanner ukrainske kampvognsbesætninger i Tyskland. Foto: Nora Stone / Forsvaret.

Af Søren Sahl Jeppesen, FMI KOM

 

Beslutningen om at sende godt 100 tidligere danske Leopard 1-kampvogne til Ukraine blev taget i februar 2023 – og nu er de første 10 vogne allerede ankommet. Tiden siden februar er blevet brugt på at renovere kampvognene, så de nu på ny kan benyttes på kamppladsen. Samtidig med dette arbejde har danske og tyske instruktører lagt en masse arbejde i at uddanne de ukrainske soldater, så de nu er klar til at anvende vognene.

 

Men for at blive klogere på Leopard 1’s tjenestetid i det danske forsvar, skal man nogle år tilbage i tiden.

 

Begyndelsen på en æra

Leopard 1 blev for første gang nævnt i dansk sammenhæng 1969, da man her begyndte at kigge efter en erstatning af de britisk-producerede Centurion, som dengang blev anvendt i det danske forsvar. Valget stod i sidste ende mellem den britiske Chieftain og Leopard 1 kampvognene. Økonomiske fordele i relation til industrisamarbejdsaftaler med Tyskland gjorde, at det endelige valg faldt på den tyske Leopard.

 

I 1976 ankom de første danske Leopard 1’ere. Men før de kunne rulle ud i øvelsesterrænnet, skulle personellet til de i alt 120 vogne, der var købt ind, uddannes. Det viste sig dog at være en stor opgave at uddanne så meget personel på én gang, hvorfor kun en del af de 120 nyindkøbte kampvogne kom i brug fra start. Man havde i det danske forsvar derfor en overgang, hvor Leopard 1 blev anvendt side om side med Centurion-kampvognene.

 

Én af dem, der blev uddannet fører på Leopard 1, er Kim Hartvig Sørensen. Han gjorde tjeneste med vognen fra slutningen af ’80’erne og frem til begyndelsen af ’90’erne. Ud over det har han fulgt kampvognen tæt siden, og han har bl.a. skrevet bogen ’’The Leopard 1 in Danish Service’’.

 

Kim har derfor styr på historien om Leopard 1: ’’Efter jeg stoppede som fører på vognen, har jeg fulgt den tæt på sidelinjen og haft interesse i den, da det jo er en rigtig fin vogn,’’ forklarer han.

 

Tid til en opdatering

I slutningen af 1980’erne åbnes en mulighed for endnu en kampvognsinvestering til det danske forsvar:

 

’’Tyskland er på det her tidspunkt ved at gå over til Leopard 2, og på grund af den kolde krigs ophør ser Danmark en mulighed for at købe brugte tyske Leopard 1-kampvogne. I 1989 beslutter man sig derfor for at købe 110 brugte Leopard 1-kampvogne fra Tyskland, så man nu i alt har 230 vogne i flåden,’’ siger Kim.

 

Men udviklingen af militært materiel går hurtigt, og i begyndelsen af ’90’erne står det klart, at Leoparderne trænger til en opdatering. Blandt andet installeres et termisk varmebilledesystem, som gør det muligt at operere om natten.

 

’’Derudover fik vognene nu også laserafstandsmåler, hvor de før havde optisk afstandsmåler. Samtidig fik de en ballistisk regner med computer, der gjorde, at skytten bare skulle pege på noget, læse afstanden, få den igennem den ballistiske regner og så skyde. Det gjorde det hele noget nemmere,’’ fortæller Kim.

 

10 af de opdaterede vogne blev sendt til Bosnien på en fredsbevarende mission for FN – nu under navnet Leopard 1 A5 DK. Grundet de varme somre på Balkan fik kampvognene også installeret aircondition, men ellers var det den sidste opdatering, de fik.

 

På pension i Tyskland

Det endte med at tage næsten 10 år, før opgaven i Bosnien var slut. Det var i denne periode, at den danske Leopard 1 skrev sig ind i både kampvognens, FN’s og Danmarks krigshistorie, da danske styrker var i Operation Bøllebank: Her fik verden og borgerkrigens parter at se, hvad kombinationen af det potente våbensystem og veltrænede, danske besætninger tilsammen kunne udrette med Leopard 1.

 

De sidste vogne kom tilbage til Danmark i 2003. I mellemtiden var en endnu nyere model af kampvognene anskaffet til det danske forsvar – den nyere og endnu bedre Leopard 2, som derved erstattede den efterhånden 30 år gamle Leopard 1.

 

Udfasningen fandt sted fra 2004-2006, og langt størstedelen af kampvognene blev solgt til Tyskland. Firmaet FFG, som hører til i Flensburg og arbejder med opgradering af forskellige køretøjstyper, modtog en stor andel af vognene under den forudsætning, at de skulle sælges til det colombianske militær. Eksporttilladelsen til dette salg blev dog aldrig givet, og derfor endte kampvognene i en garage i Tyskland.

 



Donationen til Ukraine

Og det er disse kampvogne, som Danmark i forbindelse med valget om donationen til Ukraine købte tilbage. De 100 kampvogne er siden februar 2023 blevet sat i stand af medarbejdere fra FFG og danske ildsjæle. Ifølge Kim Hartvig er de gamle Leopard 1’ere bestemt egnet i Ukraines kamp mod Rusland. Blandt andet er de udstyret med et varmeapparat, der kan startes, inden man starter selve motoren i kampvognen. Det er meget nyttigt ved de kolde temperaturer, man oplever om vinteren i Ukraine.

 

’’Man kender det jo selv fra sin egen bil – det her med at batteriet hurtigt kan blive fladt ved kolde temperaturer. Det undgår man i Leopard 1 grundet det her varmeapparat, der kan startes ved et tryk på en knap. Det får varmet motorblokken op, så den starter nemmere ved kolde temperaturer,’’ siger Kim.

 

Så med både aircondition og varmeapparat er Leopard 1 godt rustet til fastlandsklimaet i Ukraine, hvor man har kolde vintre og varme somre. Og helt generelt set er Leopard 1 bare en god, solid kampvogn, mener Kim – specielt når man stiller den op i mod noget af det, som russerne opererer med:

 

’’Rent skydeteknisk og undervognsmæssigt er Leopard 1 stadig en rigtig fin kampvogn, i forhold til mange af de russiske kampvogne, der er i Ukraine lige for tiden,’’ siger Kim.

Hærens Historie

Den 17. november 2014 fejrede Hæren sin 400 års fødselsdag. Læs en gennemgang af vores historie fra Christian IV til moderne tid.

 

Læs mere