[Oprindeligt publiceret af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse]

På Helicopter Wing Karup er der taget godt imod Flyvevåbnets nye motortester, som allerede er taget flittigt i brug. Selve motortesteren har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) købt brugt fra det britiske forsvar. Personellet på Karup har derefter ombygget testeren, så den nu er mobil og lever op til de danske standarder.

Den nye motortester giver teknikkerne større fleksibilitet i deres arbejde, og man opnår en besparelse på brændstof og bemanding. En besparelse som faktisk er så stor, at den mobile motortester har tjent sin pris hjem på blot to år.

Hurtigere og lettere proces

Motortesteren fungerer således, at EH-101 helikopterens motor afmonteres og monteres på testeren. Motortesteren styrer så motoren via en EECU (Electronic Engine Control Unit) på samme måde, som helikopteren gør. Det gør det muligt for teknikkerne at måle på de forskellige værdier, alt imens motoren kører. Tidligere krævede den samme type målinger, at motoren skulle monteres på helikopteren, hvilket ressourcemæssigt er dyrt. Med motortesteren er teknikkerne ikke længere afhængige af ledige helikoptere og piloter, hvilket også gør processen hurtigere og langt mere fleksibel.

Det er samtidig blevet lettere for teknikkerne at undersøge for utætheder i motoren.

- Når man tester motorerne på helikopterne, kan man ikke se, hvor utætheder stammer fra. Det kan man derimod, når motoren er sat på motortesteren, da den her ligger ude i det fri. Det betyder altså, at man hurtigere og lettere kan se, hvor et eventuelt læk stammer fra, forklarer major Jens Peter Slemdal, fra kapacitetscenter EH-101 i FMI.


Den mobile motortester afprøves på Karup Flyvestation.

Stor opbakning til projektet

Certificeringen af motortesteren fandt sted i slutningen af 2017, og foregik i Karup, som et 14 dages intensivt certificerings- og uddannelsesforløb. Alle involverede bakkede fuldt op om projektet. Det franske firma SAFRAN, leverandør af motorerne til EH-101, havde blandt andet sørget for, at deres teknikere fra England deltog i forløbet, for at dele deres erfaringer med deres motortester i det britiske forsvar. Også firmaet IAC Acoustics, som leverer softwaren til motortesteren, deltog i certificeringen.

- Begge leverandører har sørget for, at teknikkerne er blevet uddannet korrekt, så de både har styr på, hvordan softwaren i motortesteren virker og, at det spiller rigtigt sammen med motorerne. Teknikkerne har blandt andet lært, hvordan man fejlfinder på motorerne, og hvordan man tester dem korrekt, fortæller Jens Peter Slemdal.

Fra FMI side har man været begejstret for det partnerskab, der har været mellem SAFRAN, IAC Acoustics og personellet fra Karup, som alle har ydet en stor indsats.

- Den store opbakning og samarbejde har haft en stor betydning for projektet. På Karup har de ydet en stor støtte til projektet, og det er vi rigtig glade for, slår Jens Peter Slemdal fast.