[Oprindeligt publiceret af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse]
Flyvningen fandt sted på den amerikanske Naval Air Station Patuxent River, i delstaten Maryland i USA.
PAX River, som flyvestationen kaldes, er den amerikanske flådes hovedsæde for testflyvning og er blandt andet stedet, hvor den nye F-35, Joint Strike Fighter også bliver testet. Den historiske flyvning blev udført af kaptajn og testpilot med flyvernavnet CAD sammen med en testpilot fra den amerikanske flådes testeskadrille, HX-21.
Den danske helikopter, med halenummer N-972, er i øjeblikket ved at gennemgå forskellige test på jorden og i luften, for at tilsikre at de systemer, som er unikke for den danske version af SEAHAWK helikopteren, fungerer som de skal.
”Det var med en følelse af både forventning og glæde, at jeg satte mig ind i helikopteren i dag”, siger CAD.
”Jeg har brugt det sidste halve år på at træne i den amerikanske variant af helikopteren, så der var ikke nogle overraskelser, heldigvis! Alligevel er det noget andet, når man, som den første danske pilot, sidder og styrer den helikopter, som de næste mange år kommer til at løse mange spændende og udfordrende opgaver for det danske forsvar både i Nordatlanten og i internationale operationer. Vi står over for en stor opgave de kommende år med at implementere dette nye våbensystem i flyvevåbnet og søværnet, så vi er bestemt ikke i mål endnu. Men endelig selv at få lov til at side ved kontrollerne er et vigtigt skridt på vejen,” siger CAD.
CAD foran den danske SEAHAWK N-972 inden første flyvning.
N-972 lige inden opstart til første flyvning.
De næste måneder vil de tre første eksemplarer af de danske SEAHAWK helikoptere gennemgå et intensivt testprogram både på PAX River, men også ved producentens Sikorsky’s testfaciliteter i West Palm Beach, Florida.
Sikorsky og US Navy har derfor stadigvæk et stort arbejde foran sig, inden helikopterne er klar til overdragelse til Danmark. Går alt efter planen, bliver de første tre helikoptere fløjet til Danmark i et stort amerikansk transportfly af typen C-5 GALAXY i starten af maj.
Udover selve helikopterne omfatter SEAHAWK programmet også en lang andre projekter. De to største af disse er SEAHAWK simulatoren og ombygning af inspektionsskibene af THETIS-klassen til SEAHAWK.
Simulatoren ankom til Flyvestation Karup i december 2015 i et stort transportfly af typen AN-124 CONDOR.
Billede fra december 2015 der viser losning af cockpit sektionen af SEAHAWK simulatoren fra det AN-124 CONDOR transportfly, som fløj simulatoren fra USA til Danmark.
Simulatoren er nu ved at bliver installeret og testet i den specielle bygning, der er bygget til formålet på Flyvestation Karup. Simulatoren forventes klar til brug til sommer.
SEAHAWK simulatoren under installation på Flyvestation Karup. Kuplen, hvor den visuelle præsentation af omverden sker, er ved at blive installeret over cockpit-sektionen.
Ombygningen af THETIS-klassen til SEAHAWK er også i fuld gang. Ombygningen gennemføres af ORSKOV YARD i Frederikshavn, med efterfølgende færdiggørelse af Forsvarets Hovedværksted på Flådestation Frederikshavn. Første enhed, VÆDDEREN, forlod ORSKOV YARD i december 2015, og er nu ved at blive færdigudrustet på Flådestation Frederikshavn. Næste enhed, HVIDBJØRNEN, påbegyndte ombygningen i januar 2016.
Inspektionsskibet VÆDDEREN med ny hangar til SEAHAWK helikopteren på Flådestation Frederikshavn.
Den nye hangar på VÆDDEREN under færdiggørelse på Flådestation Frederikshavn.
Første møde mellem en dansk SEAHAWK og inspektionsskibet VÆDDEREN er planlagt til august 2016.