[Oprindeligt publiceret af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse]

Stellet, der fik lov til at sætte det endelige punktum for C-inspektion af Fennec-flåden, blev P-369. På samme dag, hvor ceremonien i forbindelse med afslutning af C-inspektionen blev afholdt, blev P-369 fundet i orden til prøveflyvning. Vejen hertil har dog ikke været uden udfordringer og som chef for Fennec-kapaciteten ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), Lars Torp Steffensen, sagde i sin tale: ”Vi har sammen måttet bestige en del bjerge…”.


Chef for Fennec-kapaciteten ved FMI, Lars Torp Steffensen, på talerstolen.

Netop de bjerge har hele Helikopterwing Karup (HWKAR)-organisationen følt presset af, men chef for Logistic Group ved HWKAR, oberstløjtnant Ole Stensbøg Nielsen, roste alle ved at ”… humøret ikke har fejlet noget, når I har husket undertegnet på C-inspektionernes omfang. På trods af forhindringer af forskellige karakter, nåede vi ved fælles hjælp i mål.”.

Under ceremonien blev vigtigheden af at fejre de store milepæle for enheden yderligere slået fast, og Fennec-kapaciteten ved HWKAR er nu klar til nye udfordringer.


Gruppebillede af C-inspektionsholdet på Helikopterwing Karup.

C-inspektionens omfang

Der er tale om det største eftersyn på FENNEC helikopteren og det primære formål er at gennemgå stellets og flykontroldelenes generelle tilstand. Under eftersynet bliver der blandt andet inspiceret for korrosion, slidtage og skader samt udskiftning af et større antal komponenter, hvis levetid er løbet ud. Under eftersynet foretages derfor et større antal reparationer i forhold til de normale planlagte eftersyn af stellet.

Den første C-inspektion blev gennemført af HWKAR’s egne teknikere, men det viste sig så omfattende, at man ikke havde ressourcer til at håndtere de efterfølgende ti stel uden hjælp. Derfor blev Forsvarets Hovedværksteder hørt om muligheden for at udføre dem, men det viste sig ikke muligt af kapacitetsårsager på det givne tidspunkt. Der blev derfor lavet et EU-udbud i 2014 for at købe teknikertimer udefra. Det resulterede i flere hænder i form af assistance fra tre teknikere fra Airbus Helicopters.

FMI sikrede kontrakt og reservedele

Kapacitetsansvarlig LUFT (KALU) under FMI stod i 2014 for at starte EU-udbuddet, der resulterede i kontrakt med Airbus Helicopters som ekstern leverandør af certificerede teknikere. Derudover havde KALU, inden eftersynenes påbegyndelse i 2012, iværksat indkøb af de reservedele/komponenter, der blev vurderet at skulle anvendes. Dette med formålet at undgå ”work stop” via sikring af en tilstrækkelig initial lagerbeholdning.


Fennec-stel under C-inspektion

Til estimering af, hvad der skulle anvendes af materialer til C-inspektionen er der blev foretaget grundige analyser og simuleringer af tidligere inspektioner. Det forarbejde sikrede en optimal reservedelssituation, så eftersynene kunne gennemføres så ubesværet som muligt.

Under C-inspektionen er der desuden blev rekvireret mere end 17.600 materialer fordelt på 928 lagernumre.


Fennec-cockpit under C-inspektion.

Betydning for flyvevåbnets Fennec-kapacitet

Fennec-flåden fremstår nu med et godt helbred og kan stelmæssigt flyve de næste 12 år – kun afbrudt af de normale planlagte større eftersyn. De eftersyn sker ved henholdsvis 150 og 600 timers flyvning. Med andre ord har FMI gjort, hvad fabrikanten foreskriver for at sikre, at helikopterens generelle tilstand er god. Det sker på et passende tidspunkt, hvor FMI i de kommende år påbegynder en større opdatering af flyvevåbnets Fennec-flåde med ny Avionic og Elektrooptik (FLIR).