F-35 efter endt flyvetur

De danske F-35 helt tæt på

Af Aggi Hansen, FMI KOM

 

Det lå lidt i kortene

Andreas har altid været imponeret af flyvemaskiner, og ret tidligt fik han interesse og mulighed for at studere dem nærmere. Han gæstede ofte Flyvestation Værløse, hvor hans far arbejdede som flymekaniker i Forsvaret. Men selvom passionen for maskiner helt sikkert blev rodfæstet dengang på den sjællandske jord, lå en karriere inden for Forsvaret ikke højt på ønskelisten.


”Jeg var mere interesseret i, hvordan motoren og teknologien fungerede, og hvordan den kunne optimeres, og mindre interesseret i at skrue på den eller for dens sags skyld flyve den. På daværende tidspunkt havde jeg dog ikke kendskab til civile karrieremuligheder inden for hegnet, men jeg blev heldigvis klogere,” fortæller Andreas grinende.


Andreas valgte at læse til diplomingeniør, hvor maskiningeniørretningen træk mest i ham. Han valgte efterfølgende alligevel at søge ind i Forsvaret, da han faldt over en sagsbehandlerstilling i KALU, som står for Kapacitetsansvarlig Luft. KALU er den division i FMI, hvor F-16-medarbejderne er placeret. Duften af flybrændstof og lyden af det bragende kampfly var åbenbart ikke så nem af glemme for Andreas.


”Jeg kastede mig ind i den militære verden, og landede heldigvis hurtigt godt i stillingen. Efter knap 1,5 år med F-16 åbnede der sig en ny mulighed i FMI. F-35-anskaffelsen havde brug for en ingeniør, som skulle agere FMI’s repræsentant på den anden side af Atlanterhavet. Efter mange overvejelser og samtaler med mine nærmeste søgte jeg stillingen og takkede efterfølgende ja til den fireårige udstationering. Det er en kæmpe tillidserklæring fra FMI’s og min chefs side, og jeg føler mig ekstremt heldig at kunne repræsentere Danmark i F-35–samarbejdet,” siger Andreas.

 

Udstationering

Andreas flyttede sammen med sin hustru og deres første barn til USA, og kort efter fik parret deres andet barn. Og forholdene i Texas var gode for Andreas og hans familie: Forsvaret stillede et 280 m2 hus til rådighed for familien med kun 15 minutters kørsel til kontoret og 40 minutters kørsel til F-35-produktionslinjen.


”Korte afstande er en luksusvare i dette kæmpe land, og det øger min fleksibilitet i forhold til familien. Og når det er kun os, uden vores sædvenlige sikkerhedsnet af venner og familien, er det de små ting, der tæller” siger Andreas.


International ånd

Som Danmarks eneste udstationerede FMI-ingeniør i Texas er man nødt til at føle sig godt tilpas med at anvende engelsk på daglig basis, og det er vigtigt, at man kan begå sig i internationale relationer. Samarbejdet med de andre nationer, der deltager i F-35-projektet, er altså hverdagskost. Man rådfører sig ofte med flyproducenten Lockheed Martins eksperter og udveksler tekniske erfaringer med andre udstationerede ingeniører. Der er aldrig to dage, der er ens.


De danske F-35 helt tæt på

Det er ikke kun opdateringer fra produktionslinjen og de tekniske dokumenter, der lander i Andreas’ indbakke, det er også invitationer til deltagelse i fejring af vigtige millepæle i F-35-projektet.

 

”Den største oplevelse for mig var, da det første danske fly, L-001, skulle prøveflyves af en testpilot. Jeg var også den første dansker, der fik lov til at tage et billede med L-001. Jeg deltog også i Roll Out-ceremonien og middagen op til med bl.a. den danske forsvarschef. Det var en oplevelse for livet,” siger Andreas.

Fakta om F-35

F-35A Lightning II.

 

Danmark har i alt købt 27 stk. F-35A.

 

21 af dem vil operere fra Flyvestation Skrydstrup, mens seks af dem vil have permanet ophold i USA. Her vil de blive brugt til træning, omskoling og uddannelse af nye danske piloter.

 

Der findes tre forskellige typer af F-35. Der findes en A, B og C version. A-versionen er standardversionen, og det er den, som Danmark har købt.

 

De nye F-35 kampfly får base på Flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland, hvor de skal flyve og operere fra.

 

Lockheed Martin

 

Sidst opdateret 15. august, 2024 - Kl. 16.07