Materiel
It og cyberområdet
Selvom det karakteristiske højvingede T-17 Supporter i et halvt århundrede har været en fast del af det danske luftrum er det stadig et tidssvarende og moderne fly.
Saab T-17 Supporter med F-35 Lightning II bemaling
Af Jan Schelbech, FMI KOM
Siden den første landing på dansk jord den 11. september 1975 har flyet dannet rammen om første kapitel i utallige piloters karriere. Nu – 50 år senere – flyver T-17 stadig stærkt. Ikke kun som et symbol på tradition, men også som et tidssvarende, digitalt opgraderet træningsfly, klar til at møde den nye generation af piloter.
Af de oprindeligt 32 indkøbte Saab T-17 Supportere er 26 stadig i aktiv tjeneste. Tilsammen har flåden fløjet næsten 245.000 timer – et vidnesbyrd om robusthed og en stærk vedligeholdelseskultur. Men det er ikke kun erfaring, der holder T-17 relevant.
I disse år gennemgår flåden en markant modernisering. De klassiske analoge instrumenter er udskiftet med et digitalt cockpit med avanceret navigationsteknologi. Med blandt andet Garmin G500 TXi og GTN750Xi.
T-420 var Flyvvåbnets første T-17 med digitalt cockpit og ny bemaling.
Opgraderingen handler ikke kun om teknologi, men også om at møde piloteleverne der, hvor de er. Ifølge major Claus Kronborg Caspersen, næstkommanderende ved Flyveskolen på Flyvestation Karup, er cockpitmoderniseringen et vigtigt løft for uddannelsen:
“T-17 med opdateret cockpit er en fornøjelse at flyve, og cockpitopdateringen giver os nye muligheder i uddannelsen af vores pilotelever. Vi ruster dem bedre til den videre uddannelse. Samtidigt skal man ikke underkende, at pilotelever i dag er digitalt indfødte. Det er naturligt for dem at betjene en touchskærm.”
De første elever har allerede haft deres soloflyvninger i de opgraderede fly – og førstehåndsindtrykkene bekræfter potentialet i den nye platform.
Selvom T-17 først og fremmest er Flyvevåbnets primære træningsfly, rækker anvendelsen langt ud over grunduddannelsen. Flyene bruges også til observationsopgaver, forbindelsesflyvning og til at opretholde flyvefærdigheder blandt erfarne stabspiloter.
I forbindelse med opgraderingerne får T-17-flåden også ny bemaling i F-35-grå. Farverne bliver løbende påført i takt med hovedeftersyn og symboliserer forbindelsen mellem det klassiske træningsfly og fremtidens avancerede kampfly.
At T-17 nu markerer 50 år i luften er ikke bare et kig tilbage – det er også et bevis på Forsvarets langsigtede investering i at holde flåden opdateret og relevant. Det nye cockpit forlænger levetiden og gør det muligt for både nye og erfarne piloter at træne i et miljø, der spejler de komplekse flysystemer, de senere skal arbejde med.
T-17 er med andre ord ikke bare et træningsfly. Det er en levende del af Flyvevåbnets historie – og en aktiv spiller i fremtidens pilotuddannelse.