Foto taget i forbindelse med 1. mødedag på Høvelte Kaserne.

Med nervøse blikke tager de værnepligtige imod de første ordrer. Foto: FMI KOM

Af Felix Kjær, FMI KOM

 

Siden 2019 har Cyberdivisionens robotcenter løst over 10 millioner sager. Med en gennemsnitlig hastighed på 68 sekunder per sag og en træfsikkerhed på omkring 98 procent sparer robotterne utallige timer for forsvarets ansatte.

 

Solen står skarpt på den blegblå aprilhimmel over Høvelte Kasserne, luften dirrer af spænding. En gruppe værnepligtige stiger ud af en minibus ved kasernens gule port. Venner og familie krammer dem på gensyn, og med tasken slynget over skulderen sætter de i gang ned ad den lange buede vej mod samlingsstedet.

 

På vej derned vender en af de værnepligtige hovedet mod de andre og siger ”husk at skubbe brystkassen frem og trække maven ind”; han svares af nervøs latter.
Flere slutter sig til strømmen af værnepligtige, der i langsom gang trækker ned ad vejen. Nogle går selv, andre i grupper.

 

Lidt i tolv er strømmen af værnepligtige snævret ind til små dryp. En uniformeret mand stiller sig op for enden af den buede vej og med et brøl, der kommanderer respekt, råber han af sine lungers fulde kraft ”mødetidspunktet er 1200. Det betyder, at I står hernede 1200!” De værnepligtige sætter i løb.

 

På Frederik den 3. plads, omgivet af Garderkasernens rødstenede bygninger, står de værnepligtige i skæve rækker. De unge mennesker får besked på at stille sig op på geled og fordele sig efter højde; ordren afsluttes med et kort ”sæt i gang!” fra seniorsergenten.

 

Lidt væk fra de værnepligtige, i skyggen af administrationsbygningen, står fire personer og observerer dem. Det er dem, der står bag udviklingen og driften af det værktøj, der har lettet det massive administrative arbejde, som tidligere har været forbundet med de værnepligtiges første mødedag.

 

Kragetæer og excelark

Robotter, softwarerobotter eller digitale assistenter er betegnelser for automatiserede handlinger, der kan løse opgaver i forsvarets systemer uden menneskelig indgriben. Siden 1. april 2019 har Robotics Operational Center (ROC) udviklet løsninger, der effektivisere forsvarets it på tværs af koncernen. I dag tæller det over 50 digitale assistenter, mere end 10 millioner løste sager og en træfsikkerhed på ca. 98 procent.

 

ROC'en har siden 2019 løst over 10 millioner sager.

 

Ved første indskrivning af nye værnepligtige har ROC erstattet håndskrevne og ofte ulæselige lister med et digitalt skema, der sendes direkte til den indkaldtes e-Boks. Tidligere foregik registeringen manuelt. Nu bliver data såsom uddannelse, sprog og kørekort registreret på forhånd og overført hurtigt og præcist til forsvarets system – en proces, der tidligere tog dage, men nu klares på under 24 timer.

”De digitale assistenter sparer vores kolleger for meget tid. Det handler ikke om at erstatte folk, men om at give dem værktøjer, så de kan fokusere på deres kerneopgaver. Samtidig sikrer vi ensartet databehandling,” siger Lars, robot-manager i ROC.

 

Skemaet sendes direkte til den værnepligtige i deres e-Boks.
De værnepligtige modtager skemaet på e-Boks, og kan udfylde det enten på deres telefon eller computer.

Robotterne frigiver tid og løser de opgaver, som mennesker ikke kan. De bruges bl.a. til at registrere feltrationer, kontrollere tankkort, journalisere arbejdstid og sende velkomstbreve.

 

Tilbage på pladsen breder en kaotisk summen sig. Nogle bevæger sig, men de fleste står forvirrede. En soldat hjælper: ”Geled betyder skulder ved skulder og ansigtet mod mig,” forklarer han og letter forvirringen. Ligesom den digitale assistent fordeler værnepligtiges data i systemet, bliver de unge nu fysisk fordelt – en proces, der tager lidt længere end 24 timer.

 

Fremtiden er digital

De digitale assistenter opstår ikke ud af den tynde luft. Oftest er det brugerne selv, som rækker ud til Robotics-afdelingen, og andre gange er det ROC’ens egne analyser, som sætter skub i nye løsninger. Selvom det ikke nødvendigvis er alle analyserne, som udmunder i en digital assistent, kan det at have analyseholdet forbi alligevel give gevinst.


”Det, at du bliver bevidst om den måde, du arbejder på, fører ofte til, at du gentænker og optimerer dine arbejdsprocesser,” siger Jan, der er Business Relationship Manager i ROC’en.

 

Afdelingens største udfordring lige nu er, at afdelingen næsten har nået sit maksimum for, hvor mange digitale assistenter, der kan udvikles. Derfor skifter fokus fra udvikling til i større grad at vedligeholde de eksisterende.

 

”Det er selvfølgelig super positivt, at vores robotter er blevet integreret i brugernes arbejdsdag. Jeg så dog gerne, at vi kunne skalere op og gøre teamet endnu stærkere, så vi kan løse endnu flere af brugernes problemer, men det kræver midler, som vi ikke har lige nu,” fortæller Jens, der er sektionschef for ROC’en.

 

Tilbage på Garderkasernen sluttede registreringen af de næsten 400 værnepligtige samme aften klokken 18.46.

 

Medarbejderne fra ROC'en var med til Høvelte Kasernes første mødedag.
De fire medarbejdere fra ROC'en har hver deres berøringsflade til den digitale assistent, som bruges til de værnepligtiges første mødedag. Foto: FMI KOM.

Hvad er en sag?

En sag kan være alt fra en opdatering af én værnepligtigs personlige data til en velkomstmail til hundreder af nye medarbejdere. De 10 millioner løste sager dækker over, hvor mange gange en robot har fuldført en proces.