Materiel
It og cyberområdet
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har underskrevet kontrakt med General Dynamics European Land Systems (GDELS) på anskaffelse af amfibiebroer, der bliver en afgørende ny kapacitet for den tunge brigade.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har anskaffet amfibiebroer fra GDELS. Foto: GDELS
FMI har underskrevet kontrakt på de tyskproducerede M3 amfibiebroer fra GDELS - en anskaffelse, der udspringer af anden delaftale under forsvarsforliget 2024-2032. Den nye anskaffelse sikrer, at brigaden og kampbataljonerne er i stand til at angribe over og passere vandhindringer.
Med den nye kapacitet vil det være muligt at passere vandpassager på op til 100 meter, og selv brigadens tungeste kapaciteter, som kampvogne og andre tunge køretøjer, kan hurtigt og effektivt rykke frem.
”Jeg er meget tilfreds med, at der i dag er underskrevet kontrakt på amfibiebroer til den tunge brigade. Amfibiebroen er en ny kapacitet for Danmark, så det har været en spændende proces sammen med Forsvarskommandoen, Hæren og Ingeniørregimentet at nå frem til det endelige valg. Den valgte amfibiebro er et velafprøvet design, der anvendes af de fleste af vores nabolande, hvilket er en klar fordel både operativt, uddannelsesmæssigt og logistisk. Kontrakten er indgået på rekordtid. Der er stor efterspørgsel på kapaciteten i Europa, så de første broer leveres først i 2028,” siger chefen for landdivisionen i FMI, oberst Thomas Øgendahl Knudsen.
”Det er vigtigt, at Danmark har et moderne forsvar, herunder også med kapaciteter der bidrager til, at den tunge brigade kan operere effektivt. Anskaffelsen af amfibiebroerne sker med midler fra Accelerationsfonden, som har gjort det muligt at styrke Forsvarets kampkraft i et hastigt tempo. Det er afgørende, at Danmark i den sikkerhedspolitiske situation kan modstå både nuværende og kommende trusler”, siger forsvarsminister Troels Lund Poulsen.
Færgefunktion sikrer hastighed
Den nye amfibiebro består af et antal selvstændige og selvsejlende brofag med motor. De individuelle fag kan kobles sammen til den ønskede længde, en vandpassage kan fordre.
Brofagenes individuelle færgefunktion kan i praksis anvendes til hurtigt at få de forreste enheder over en vandhindring. På den måde fastholdes hastigheden i opgaveløsninger og eventuelle forhindringer i form af manglende eller usikker broinfrastruktur er ikke en hindring.
Den indgåede kontrakt indeholder mulighed for anskaffelse af yderligere broer i fremtiden. Anskaffelsen gennemføres med levering i 2028.
Ud over de selvstændige brofag indeholder anskaffelser bl.a. også:
Kontrakten på de nye amfibiebroer blev underskrevet i Kastellets historiske rammer. Foto: FMI KOM