Den mekaniserede feltbro har en spanlængde på 46 meter.

Den mekaniserede feltbro kan lægges ud på cirka 90 minutter. Broen har en samlet spændvidde på 46 meter.

Det er første gang, det danske forsvar får fuldt mekaniske feltbroer, der på blot et par timer kan lægges ud over forhindringer – en markant kapacitetsforbedring sammenlignet med den hidtidige manuelle løsning.

 

”Europa står i en ny og alvorlig sikkerhedspolitisk virkelighed, og derfor er der sat turbo på opbygningen af Forsvarets kampkraft, så vi både øger det nationale forsvar og den kollektive afskrækkelse. De to nye og moderne feltbroer er blandt andet finansieret med midler fra Accelerationsfonden og skal styrke Hærens evne til at kæmpe, siger forsvarsminister Troels Lund Poulsen.

 

Brolægningsvognen er en Rheinmetall MAN HX

Brolægningskøretøjet er en Rheinmetall MAN HX lastbil.

Effektiv indsættelse og robust platform

De to 46 m lange feltbroer monteres på de Rheinmetall MAN HX køretøjer, som Hæren allerede anvender og dermed også har veludbyggede vedligeholdelsessystemer omkring. Ifølge producenten kan en fuld 46 m bro lægges ud af otte soldater på cirka 1½ time ved hjælp af én bil med integreret udlægningsmekanisme.


Leverings- og implementeringsplan

De nye feltbroer bliver leveret fra begyndelsen af 2028, og det er forventningen, at Ingeniørregimentet i Hæren kan anvende broerne operationelt med udgangen af samme år. Broerne vil herefter være klar til at understøtte både øvelser og operationer i såvel ind- som udland.

”Med anskaffelsen af de fuldt mekaniske feltbroer styrker vi betydeligt Hærens evne til hurtigt at sikre fremrykningsmuligheder og forsyningsveje under komplekse operationer. Den nye teknologi giver os både hastighed og fleksibilitet – afgørende faktorer for at opretholde momentum i moderne ingeniøroperationer,” siger oberst Thomas Øgendahl Knudsen, chef for den landmilitære division i FMI.

Mekaniseret feltbro

  • Spanlængde: Op til 46 m i 6 m moduler
  • Byggetid: < 90 minutter med 8 mand og én udlægningsenhed
  • Belastningsklasse (MLC): Op til MLC 120 – svarende til tunge kampvogne som leopard 2A7

(MLC-systemet tager også højde for andre faktorer som akseltryk, køretøjets længde, bremsekraft og hvordan vægten er fordelt. Fx kan et kort, tungt køretøj med mange aksler have samme MLC som et længere og lettere ét med få aksler.)

  • Kørebanebredde: 4,3 m
  • Broudlægningskøretøj: Rheinmetall MAN HX (12 m × 2,98 m × 3,985 m, 39 000 kg)
  • Moduler: To parallelmoduler og ét rampemodul (hver ca. 5,95 m × 2,44 m × 1,1 m)
  • Første leverance: Forventet 2028
  • Operationel klar: Forventet ultimo 2028