Materiel
It og cyberområdet
FMI har udleveret 29 nye Mercedes-Benz G-Klasse Geländewagen køretøjer til Etablissement- og Terrænkommandoen.
De nye GD’er er designet til at klare krævende terræn og skal fremover styrke mobiliteten i Forsvaret
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har for nyligt udleveret de første eksemplarer af de nye terrængående køretøjer af typen Mercedes-Benz G-Klasse, Geländewagen (GD). De første modtagere af de nye køretøjer var Etablissement- og Terrænkommandoen (ETK), som modtog 29 stk., der bl.a. skal give støtte til skydebaner og anvendes til arealpleje m.m.
Sten, der er overkonstabel i Oksbøl, er en af brugerne af de nye GD-køretøjer. Han er meget tilfreds.
”Den er meget nem at køre, og den har ikke gjort noget, jeg ikke havde forventet. Der er ikke noget kabinestøj, som i de gamle, så man kan føre en samtale under kørsel. Vi er glade for, at det er den bil, der er blevet valgt,” fortæller han.

Udleveres til hele Forsvaret
Beslutningen om anskaffelse af de nye terrængående køretøjer blev truffet sidste år, hvor der blev skrevet under på kontrakten på i alt 1000 af de nye GD’er, som over tid skal erstatte alle de nuværende køretøjer, der i næsten 40 år har været en fast del af Forsvaret.
”Jeg er meget tilfreds med de nye køretøjer. Vi har i over 40 år kendt Mercedes GD som et godt, sikkert og robust køretøj med god terrænmobilitet. Nu får vi den seneste version – en G350 – i samme høje kvalitet, som vi kender, men med endnu bedre ydeevne og komfort,” fortæller chefen for landdivisionen i FMI, oberst Thomas Øgendahl Knudsen.
Køretøjerne til ETK er de første af i alt seks varianter, der bliver udleveret. De andre varianter er:
Det forventes at udleveringen af køretøjerne strækker sig til udgangen af 2029 med 200-300 køretøjer om året.
Læs mere om anskaffelsen af de nye terrængående køretøjer her.