FMI kronelogo

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Historie og video af Søren Sahl Jeppesen

 

Så snart der er fly med på en udsendelse, er der brug for LOX, eller flydende ilt, som det hedder på normalt dansk. Hvad enten der er et F-16 fly eller en C-130 Hercules, så har de brug for at få fyldt deres LOX-tanke op med jævne mellemrum.

 

Når det danske forsvar førhen har været på missioner i udlandet, hvor der har været brug for LOX, har de altid været afhængige af eksterne leverandører, da man ikke selv har kunne producere det. Men det er slut nu, efter anskaffelsen af en såkaldt flytbar LOX-fabrik.

 

Kan komme med overalt

Og netop det, at den er flytbar, er med til at gøre den endnu mere attraktiv. Selvom den bliver kaldt en ’’fabrik’’, fylder den ikke mere end to standard shippingcontainere. Den ene container er selve produktions-containeren, hvor ilten bliver produceret. Den anden container er en såkaldt SOAP (Spectrum Oil and Analyzing Container) – det vil sige en laboratorieanalysecontainer, som bliver anvendt til analyseformål.

 

Det samlede ’’LOX-fællesskab’’ er altså nemt at transportere rundt, da de to containere uden problemer kan være på lastbiler eller i Hercules C-130J Transportfly. Derfor vil det ikke være et problem at få dem transporteret ud til forskellige missionsområder, hvor end der er behov for det.

 

Ekstern levering er problematisk

Som sagt kan det være et problem, når man er ude på en opgave eller mission og bliver nødt til at skal indhente LOX fra eksterne leverandører. Det tager tid, da man tager flyveren ud af den pågældende operation, da det skal hentes med fly, hvilket også kan være omkostningsfuldt i brændstof og bemanding. Og er man i et 3. verdensland som f.eks. Mali, kan det også være en udfordring at skaffe LOX, der er godkendt til brug.

 

Så det, at man får sit eget anlæg og bliver selvforsynende på LOX, er et kæmpe skridt imod mere effektive udsendelser og operationer. At have en selvforsynende produktion af LOX i Forsvaret er faktisk noget, der har været snak om helt siden 80’erne, så det må også siges at være længe ventet.

 

Den operative kapacitet

Når LOX-fabrikken kører på højeste kapacitet, kan den producere op til 100 liter LOX om dagen. Det er nok til at kunne støtte og holde en flåde på 12 til 20 F-16 kampfly i luften dagligt. Eller en flåde på op til 10 styks C-130 transportfly.

 

Udover at kunne producere LOX, som hovedsagligt bruges til fly, kan anlægget også producere GOX (medicinsk ilt). Det bruges til blandt andet felthospitaler, og kapaciteten kan producere ilt nok til at forsyne og dække et felthospital med op til 50 intensive patienter. Det svarer til et mellemstort dansk hospital.

 

Den samlede kapacitet kan dække militær- og civil infrastruktur med ilt, i et geografisk område svarende til størrelsen på Bornholm. Med andre ord er her altså tale om en yderst nyttig investering, der uden tvivl vil komme til effektivisere Forsvarets fremtidige missioner og operationer.

 

Anskaffelsen af LOX-Fabrikken er resultatet af et stærkt samarbejde mellem flere Kapacitetscentre i FMI inkl. Forsvarets Laboratorium med ekstern støtte fra Flyverkommandoen og de operative brugere ved Air Transport Wing.