[Oprindeligt publiceret af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse]

Lastvogn nummer 100 er en af de tre trækkere til kapacitet til tung transport, som er leveret og under afprøvning.

Forsvaret vil modtage omkring 950 både vej- og terrængående lastvogne fra Scania frem mod 2023.

(Nyheden fortsætter under billedet)

Foto: Foto: Heri H. Niclasen, IGR.

Fakta om de nye trækkere og blokvogne

De nye trækkere til kapacitet til tung transport fra Scania, er trækkere på en sværgodsramme med en V8 motor med 650 hk. De er udstyret med Scania Optimizer automatisk skiftende gear og træk på to tandem-aksler ud af fire, hvoraf den ene er hævbar.

I de nye lastvogne er valget faldet på Scanias næsthøjeste kabine med god plads i soveafdelingen, der imidlertid ikke skal bruges til søvn men derimod materiel. Snart kommer trækkeren også i en version med beskyttet kabine, der kan beskytte personellet mod eksempelvis vejsidebomber, miner og maskingeværprojektiler. Instrumentering og indretning af kabinerne er standard uden ekstra udstyr.

(Nyheden forstætter under billedet)

Foto: Heri H. Niclasen, IGR.

Blokvognene kan klare 86 tons, fordelt på otte hævbare aksler, der kan nivelleres individuelt med op til 50 procent større frihøjde. En Leopard 2 kampvogn, som er noget af det materiel, som trækkerne skal køre med, vejer op til cirka 70 tons alt efter bestykning. En af de nye tekniske udviklinger er at motorerne er Euronom 6, men motoren kan ændres af mekanikerne til at kunne køre med brændstof af ringere kvalitet, eksempelvis i et missionsområde. Der er endvidere indbygget radiomateriel og holdere til håndvåben.


Foto: Heri H. Niclasen, IGR.


Foto: Heri H. Niclasen, IGR.


Foto: Heri H. Niclasen, IGR.