[Oprindeligt publiceret af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse]

Den kommende fase blev torsdag d. 6. juli fejret, og det var der god grund til. For nu skifter fokus fra at arbejde med udarbejdelse af kontrakter, og over til kvalitetssikringsprocessen.


Stabschef for FMI, brigadegeneral Anders Mærkedahl Pedersen og Janko van der Baan, Managing Director SCANIA DK gav atter en gang hånd på aftalen mellem FMI og Scania.

August og september går med at gennemgå kravspecifikationen på vej og terræn lastvognene og i samarbejde med brugerne og leverandøren skal det tilsikres, at de køretøjer forsvaret får, er de rigtige til opgaverne i den ”virkelige” verden.

Detaljerne skal på plads

Terrænlastvognene er grundigt testet i forhold til køreegenskaber og komfort, og nu er det så, at man i den næste proces skal sikre, at der ikke er noget der er overset, og at f.eks. arbejdslamper m.m. bliver placeret korrekt, og her kan Scania rådgive om evt. konfigurationerne.

Hvis fx Forsvaret har ønsket en konfiguration til en opgave, men Scania vurdere at denne er for dyr, eller for ringe til opgaven eller har andre kommentarer, så kan man i den næste proces nå at korrigere.

Det er en vanskelig proces. For det drejer sig om rigtige mange køretøjer, som kommer til at berøre rigtige mange soldater, og her er det, at FMI skal sikre at få leveret så optimale køretøjer som muligt, så flest mulige brugere blive glade for dem i deres hverdag.



Produktionen starter i foråret

Produktionen for vejlastvognene starter i løbet af foråret og de første køretøjer burde blive leveret i maj 2018, hvis alt går vel. For de terrængående lastvogne vil en prototype fase skulle gennemføres inden selve produktionen. De første terrænlastvogne forventes leveret i maj 2019, hvis alt går vel.

De første køretøjer, som bliver leveret er almindelige lastbiler:

  • 4x2 med lad
  • 4x2 med lad og læssebagsmæk
  • 6x2 med containerramme
  • 4x2 trækker til sættevogn

 

 Mere information om Scania og deres lastbiler kan ses i videoerne herunder.