Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Indholdsområde

 

F-16 - Et historisk anskaffelsesperspektiv

F-16 Legacy

I 1974 valgte Danmark at tilslutte sig et konsortium af europæiske NATO-lande, der overvejede at skulle anskaffe nye jagerfly, og man indkredsede valget til at væren enten Saab AJ 37 Viggen, Dassault Mirage F1 eller F-16 Fighting Falcon.

F-16 var teknologisk overlegent og billigere


USA offentliggjorde midt i januar 1975 sit valg af F-16 og forpligtede sig til at købe 650 fly, og samme år vurderede det europæiske konsortium, at F-16-flyet var både teknologisk overlegent og billigere end Viggen- og Mirage-flyene.

Den danske regering bekræftede valget af F-16 den 28. maj og underskrev den 30. maj sammen med Holland, Belgien og Norge en samarbejdsaftale med USA.
Valget blev godkendt af folketinget den 11. juni 1975 og der blev herefter anskaffet 58 F-16-fly.

F-16 landede i Danmark 1980


De første F-16 ankom til Danmark i januar 1980. Flyene erstattede i løbet af 1980’erne F-100 Super Sabre og F-104 Starfighter. I 2005 blev alle F-16 samlet under Fighter Wing Skrydstrup (Esk. 727 & 730).

F-16 Fighting Falcon, der er et såkaldt multi-role kampfly, som kan fungere både som jager- og bombefly, blev dermed Flyvevåbnets spydspids.

Løbende opdateringer


De danske F-16-fly er løbende blevet opdateret (bl.a. med MLU – Mid Life Update) og modsvarer i høj grad en ny Block 50/52 mht. instrumenter og våbensystemer. Flyet fremstår således fortsat som et moderne kampfly. Flyene bærer dog præg af at have været operative gennem mere end 40 år.

Kom med ombord på F-16

I videoerne herunder har du mulighed for at komme med ombord på F-16, når de passerer eksempelvis Storebæltsbroen og da de fløj i formation over København 26. august 2012 for at markere 100 års dagen for Danmarks første anskaffelse af en militær flyvemaskine. Se også hvordan det foregår, når et F-16 tankes op i luften.

Fakta & Media