Spring til indhold Spring til søgning på Forsvaret.dk Spring til højrebar

Indholdsområde

 
Karriereveje 
Indkøber i FMI
Indkøberen følger varen gennem hele processen fra den indledende kundekontakt til bestilling, leverance, fakturering og endelig opfølgning.

Indkøber 

FMI er en af Danmarks største offentlige indkøbsorganisation. Vi beskæftiger forskellige former for indkøbere - både strategiske indkøbere, category managers, contract managers og indkøbskonsulenter, men også indkøbselever. Vores indkøbsdivision er opdelt i strategisk og operationel indkøb, og vi beskæftiger ca. 130 medarbejdere.  

Vores kerneopgave er, at sørge for at soldaterne har det bedst mulige materiel til rådighed indenfor den gældende budgetramme, hvad enten det er kampvogne, fly, skibe, radarsystemer, våben, ammunition, IT-systemer, kommunikation eller lignende. Nu og i fremtiden.


Strategisk indkøber, contract manager og category manager

Indkøbsområdet i FMI er opdelt mellem central- og lokalindkøb. Centralindkøb står for alle større indkøbsprocesser, hvor der skal købes ind for over 200.000 kr., samt i de tilfælde, hvor der skal indgås aftaler med nye leverandører. Det er således i centralindkøb, at de laver de rammeaftaler med leverandører, som ansatte inden for resten af Forsvarsministeriets område anvender.

Lokalindkøb er placeret i 8 indkøbscentre og supporterer forskellige fysiske lokationer rundt omkring i hele landet. Hvert indkøbscenter har således ansvar for at indkøbe varer til Forsvarets fysiske lokationer. Her håndteres de mindre og mere dagligdagsprægede indkøb som fx, reservedele til køretøjer, rengøringsmidler, værktøj, skrivebordsartikler og lignende.

Arbejdsopgaverne som indkøber veksler mellem administrativt arbejde, særligt i SAP, og kontakt med kunder og leverandører. Som indkøber håndterer man hele indkøbsprocessen, det er således den samme indkøber, som følger varen gennem hele processen fra den indledende kundekontakt til bestilling, leverance, fakturering og endelig opfølgning. Fordi alle indkøb skal registreres i SAP, kører alle de administrative processer også herigennem, og en stor del af indkøbernes arbejde foregår derfor i SAP.


Karrieremuligheder for indkøbere


Langt de fleste indkøbere i FMI er primært kontoruddannede, som har taget supplerende fag på merkonomuddannelsen. Arbejdet som indkøber kræver både stærke administrative kompetencer samt gode kommunikative evner. Helt grundlæggende er det vigtigt, at indkøbere generelt har gode IT-kundskaber og forstår at anvende IT-systemer.

Uddannelse inden for, og erfaring med at arbejde i, SAP, vægtes også højt, og alle indkøbere skal igennem en række interne SAP-kurser. Herudover skal alle indkøbere have en juridisk basisviden, og de skal derfor også deltage i FMI’s interne juridiske undervisning.

Som indkøber skal man være kunde- og serviceorienteret og har evner til at kommunikere med mennesker på forskellige niveauer. Det er derfor en god idé at gennemføre kurser og uddannelser, som styrke de kommunikative kompetencer – både mundtligt og skriftligt. 

Ledige jobs som indkøber
Vi slår løbende de ledige indkøberstillinger op på www.forsvaret.dk/job
Afhængig af din uddannelsesbaggrund kan du vælge mellem civile eller militære stillinger. Du kan også sortere de ledige stillinger på geografisk område samt underkategorier. Du har ligeledes mulighed for at tilmelde dig jobagenten.
Sidst opdateret 07-08-2019 - kl. 13:37